Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Godne adoracji Najświętsze Serce

Treść

Zdjęcie: arch./ -

W wypowiedziach na temat kultu NajÅ›wiÄ™tszego Serca Jezusa czÄ™sto pojawia siÄ™ wÄ…tek, że jego przeciwnikami byli janseniÅ›ci. Kwestia ta wymaga przynajmniej krótkiego wyjaÅ›nienia, ponieważ janseniÅ›ci przyczynili siÄ™ – paradoksalnie – do pogÅ‚Ä™bienia doktrynalnego teologii Serca Jezusa i do wÅ‚Ä…czenia kwestii Jego kultu do oficjalnego nauczania KoÅ›cioÅ‚a.

Jansenizm byÅ‚ nurtem religijnym i intelektualnym, a także spoÅ‚ecznym i politycznym, który rozpowszechniÅ‚ siÄ™ bardzo szeroko w XVII i XVIII wieku najpierw we Francji, a potem w różnym stopniu na caÅ‚Ä… EuropÄ™. NajproÅ›ciej mówiÄ…c, byÅ‚ to nurt rygorystyczny, który mocno akcentowaÅ‚ kwestiÄ™ grzechu i niegodnoÅ›ci czÅ‚owieka. ZakÅ‚adajÄ…c, że do zbawienia nie wystarczy żal doskonaÅ‚y, janseniÅ›ci zalecali odmawianie rozgrzeszenia w przypadku uporczywych grzechów Å›miertelnych; wystÄ™powali przeciw czÄ™stej Komunii ÅšwiÄ™tej, a jeÅ›li jÄ… dopuszczali, to pod tyloma warunkami, że praktycznie nie byÅ‚y one możliwe do speÅ‚nienia. Z rygoryzmem Å‚Ä…czyÅ‚ siÄ™ u jansenistów pesymizm i postulat ucieczki od Å›wiata, odrzucenia dóbr ziemskich i rezygnacji z dziaÅ‚alnoÅ›ci publicznej.

W wielu punktach byÅ‚y to postulaty sprzeczne z zaÅ‚ożeniami, które postulowano w ramach kultu Serca Jezusa, a mianowicie z potrzebÄ… Komunii ÅšwiÄ™tej w życiu chrzeÅ›cijaÅ„skim pojmowanej nie jako nagroda za Å›wiÄ™te życie, ale jako siÅ‚a i umocnienie do walki z grzechem; z postulatem odnawiania życia publicznego przez nawrócenie i wynagrodzenie; z postulatem bycia w Å›wiecie na sposób Å›wiÄ™ty. JanseniÅ›ci, akcentujÄ…c sÅ‚usznie potrzebÄ™ powszechnego dostÄ™pu do Pisma ÅšwiÄ™tego, traktowali je jednak zbyt jednostronnie, odrzucajÄ…c to wszystko, co nie ma bezpoÅ›redniego uzasadnienia biblijnego. Dlatego też zwalczali objawienia Å›w. MaÅ‚gorzaty Marii Alacoque, uważajÄ…c je za niedopuszczalnÄ… nowość w KoÅ›ciele.

W odniesieniu do kultu NajÅ›wiÄ™tszego Serca Jezusa jansenizm przybieraÅ‚ na sile za sprawÄ… ks. bp. Scypiona Ricciego (1741-1809) – od 1780 r. biskupa w Pistoi w pobliżu Florencji. W 1781 r., rok po konsekracji biskupiej, ks. bp Ricci ogÅ‚osiÅ‚ list duszpasterski, w którym wystÄ…piÅ‚ przeciw aprobowanej przez StolicÄ™ ÅšwiÄ™tÄ… czci „mięśnia nazywanego Sercem Jezusa”, którÄ… niektórzy fanatycznie propagujÄ…. PodkreÅ›laÅ‚, że jedynie „Jezus, peÅ‚en miÅ‚oÅ›ci symbolizowanej przez Serce, jest jednym i jedynym przedmiotem ustanowionego nowego Å›wiÄ™ta”. OdmawiaÅ‚ wiÄ™c adoracji Sercu Jezusa, a sam kult uznawaÅ‚ za niebezpieczne nowinkarstwo. ZawiesiÅ‚ w swojej diecezji Å›wiÄ™to Serca Jezusa.

Mimo sprzeciwu ze strony Papieża Piusa VI ks. bp Ricci zwoÅ‚aÅ‚ do Pistoi synod, który obradowaÅ‚ w latach 1786-1787, a który wypowiedziaÅ‚ siÄ™ przeciw kultowi NajÅ›wiÄ™tszego Serca, uznajÄ…c Jego adoracjÄ™ za „cześć oddawanÄ… stworzeniu”, a samo Å›wiÄ™to za nowinkarstwo. UchwaÅ‚y synodu spotkaÅ‚y siÄ™ z potÄ™pieniem ze strony Papieża Piusa VI, które wyraziÅ‚ w konstytucji „Auctorem fidei” z 28 sierpnia 1794 roku.

Reakcja Papieża Piusa VI

Na temat wypowiedzi synodu z Pistoi o Sercu Jezusa Pius VI odpowiedziaÅ‚: „Zdanie, które twierdzi, że ’adorować wprost CzÅ‚owieczeÅ„stwo Chrystusa, tym bardziej jakÄ…Å› jego część, bÄ™dzie zawsze czciÄ… oddawanÄ… stworzeniu’, o ile sÅ‚owo ’wprost’ oznacza potÄ™pienie kultu adoracji, którÄ… wierni kierujÄ… do CzÅ‚owieczeÅ„stwa Chrystusowego, jak gdyby taka adoracja, którÄ… odbiera CzÅ‚owieczeÅ„stwo, a nawet dajÄ…ce życie CiaÅ‚o Chrystusa – wprawdzie nie ze wzglÄ™du na samo siebie jako ciaÅ‚o, ale jako zjednoczone z Bóstwem – byÅ‚aby boskÄ… czciÄ… oddawanÄ… stworzeniu, a nie raczej jednÄ… i tÄ… samÄ… czciÄ…, jakÄ… siÄ™ czci SÅ‚owo Wcielone z Jego wÅ‚asnym ciaÅ‚em – jest faÅ‚szywe, wprowadzajÄ…ce w bÅ‚Ä…d, uwÅ‚aczajÄ…ce i obrażajÄ…ce należnÄ… cześć, którÄ… wierni oddajÄ… i powinni oddawać CzÅ‚owieczeÅ„stwu Chrystusa”. Wypowiedź tÄ™ Papież Pius VI sprecyzowaÅ‚ później przez podkreÅ›lenie, że adorowanie Serca Jezusa nie jest oddawaniem czci tylko „jakiejÅ› części” Jego ciaÅ‚a, ale caÅ‚emu CzÅ‚owieczeÅ„stwu, które pozostaje osobowo zjednoczone z Jego Bóstwem. Jest to wiÄ™c adoracja osoby SÅ‚owa Wcielonego, ponieważ Jego Serce jest Sercem osoby SÅ‚owa Bożego.

Na temat samego nabożeÅ„stwa Papież udzieliÅ‚ takiej odpowiedzi: „Nauka, która nabożeÅ„stwo do NajÅ›wiÄ™tszego Serca Jezusa wÅ‚Ä…cza do nabożeÅ„stw, które zwie nowymi, bÅ‚Ä™dnymi albo przynajmniej niebezpiecznymi: gdy rozumie siÄ™ przez nie nabożeÅ„stwo zatwierdzone przez StolicÄ™ ApostolskÄ…, [to nauka ta] jest faÅ‚szywa, zuchwaÅ‚a, szkodliwa, obrażajÄ…ca pobożność i obelżywa dla Stolicy Apostolskiej”.

Kult NajÅ›wiÄ™tszego Serca nie ma wiÄ™c za przedmiot jakiegoÅ› bezosobowego bytu, ale osobÄ™ wiecznego SÅ‚owa. Uznanie prawomocnoÅ›ci adoracji Serca Jezusa nie byÅ‚o niczym nowym, ale tylko rozwiniÄ™ciem kultycznym tego, co powiedziaÅ‚y z punktu doktrynalnego sobory starożytnego KoÅ›cioÅ‚a, szczególnie II Soboru KonstantynopolitaÅ„ksiego z 553 roku. Komentatorzy konstytucji „Auctorem fidei” Piusa VI zgodnie podkreÅ›lali od samego poczÄ…tku ten fakt, że Papież broni tezy, iż jest to „rozwiniÄ™cie” dotychczasowego kultu Chrystusa, spójne z tradycjÄ… kultu w KoÅ›ciele, a nie jakaÅ› nowinka.

Trzeba tutaj przypomnieć, że z teologicznego punktu widzenia problem dotyczyÅ‚ rozumienia zbawienia, a przede wszystkim w jaki sposób rozumiemy udziaÅ‚ w nim CzÅ‚owieczeÅ„stwa Chrystusa. Tradycyjna doktryna katolicka mocno podkreÅ›la, że zbawienie dokonaÅ‚o siÄ™ dziÄ™ki temu, że Syn Boży we wcieleniu przyjÄ…Å‚ integralnÄ… naturÄ™ ludzkÄ…, a w ten sposób dokonaÅ‚ integralnego zbawienia każdego czÅ‚owieka. Zwolennicy jansenizmu nie byli precyzyjnie zwolennikami tak rozumianego zbawienia, Å‚Ä…czÄ…c je zbyt jednostronnie z Bóstwem Chrystusa. Z tej racji dowartoÅ›ciowanie Serca Jezusa jako symbolu caÅ‚ego czÅ‚owieczeÅ„stwa budziÅ‚o ich opory. W odniesieniu do naszych wspóÅ‚czesnych problemów, a zwÅ‚aszcza niektórych zastrzeżeÅ„ odnoÅ›nie do kultu NajÅ›wiÄ™tszego Serca Jezusa, można zauważyć pojawianie siÄ™ tego samego problemu – wystÄ™puje dzisiaj wiele trudnoÅ›ci z uznaniem faktu, że we wcieleniu Syn Boży staÅ‚ siÄ™ integralnym czÅ‚owiekiem i że dziÄ™ki temu caÅ‚y czÅ‚owiek zostaÅ‚ zbawiony. Z drugiej strony trzeba także zauważyć, że rozwijanie autentycznego kultu NajÅ›wiÄ™tszego Serca Jezusa prowadzi do coraz gÅ‚Ä™bszego rozumienia zbawienia czÅ‚owieka, a wiÄ™c przyczynia siÄ™ do odnowienia w peÅ‚ni autentycznej i wzniosÅ‚ej wizji czÅ‚owieka.

Åšwiadectwo mÄ™czenników

Nie jest sprawÄ… bagatelnÄ… także fakt, że kult Serca Jezusa ujÄ™ty w duchu wypowiedzi Papieża Piusa VI ma także potwierdzenie dane przez mÄ™czenników, którzy w peÅ‚nym znaczeniu sÄ… „mÄ™czennikami Serca Jezusa”. W lipcu 1794 r. karmelici z Compiègne zostali skazani na Å›mierć z powodu ich „dziecinnych wierzeÅ„ i niedorzecznych praktyk religijnych”; zajmowali siÄ™ oni rozdawaniem obrazków religijnych z przedstawieniem Serca Jezusa i Maryi i Å›piewali pieÅ›ni o Sercu Jezusa.

ByÅ‚ to także problem polityczny – obrazy z Sercem Jezusa byÅ‚y w okresie rewolucji francuskiej widziane jako manifest polityczny. Symbol Serca byÅ‚ widziany jako znak rozpoznawczy katolików z Wandei, którzy nie zgadzali siÄ™ na to, co dziaÅ‚o siÄ™ w czasie rewolucji we Francji, a zwÅ‚aszcza na to, co robiono z KoÅ›cioÅ‚em. MÄ™czennicy ze znakiem Serca Jezusa trwali wierni przy KoÅ›ciele katolickim wobec nacisków KoÅ›cioÅ‚a konstytucyjnego. Serce Jezusa byÅ‚o znakiem sprzeciwu, który przypieczÄ™towali krwiÄ… liczni katolicy francuscy, nie tylko wspomniani karmelici z Compiègne. Wielu z nich za posiadany obraz Serca Jezusa, najbardziej wymownego symbolu miÅ‚oÅ›ci Boga do ludzi, zostaÅ‚o aresztowanych i wtrÄ…conych do wiÄ™zieÅ„. Także ten fakt powinien przemawiać za autentycznoÅ›ciÄ… kultu NajÅ›wiÄ™tszego Serca Jezusa i być zachÄ™tÄ… do jego propagowania i rozwijania.

Ks. Janusz Królikowski
Nasz Dziennik, 29 sierpnia 2014

Autor: mj