Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Morze łączy Polskę i Szwecję

Treść

Państwa leżące w basenie Morza Bałtyckiego zaczynają dostrzegać korzyści z rozwoju transportu morskiego. Przygotowały one 9 projektów połączeń, zwanych autostradami morskimi, które zgłoszono do Komisji Europejskiej z wnioskami o dofinansowanie tych inwestycji z budżetu unijnego. Dwa - przedstawione przez Polskę wspólnie ze Szwecją - mogą uzyskać akceptację w Brukseli. Dla polskich portów oznaczałoby to zwiększenie przeładunków i wzrost liczby połączeń. Celem autostrad morskich jest poprawa wykorzystania istniejących szlaków morskich i powstanie nowych regularnych połączeń między krajami członkowskimi UE. Projekty autostrad mogły być zgłoszone przez konsorcja, w skład których wchodzą co najmniej dwa porty i operatorzy transportowi. Pierwszy termin składania projektów upłynął 8 stycznia 2007 roku. Dla Morza Bałtyckiego zgłoszono 9 szlaków, które będą się ubiegały o uznanie za autostradę morską, a decyzja w tej sprawie może zapaść do końca roku. W Polsce projekty autostrad morskich dotyczą portów Gdynia, Gdańsk oraz zespołu portowego Szczecin - Świnoujście. W wyznaczonym terminie do Ministerstwa Gospodarki Morskiej wpłynęły dwa projekty połączeń typu autostrada morska portów polskich i szwedzkich. Pierwszy to trasa ze Świnoujścia do Ystad, a drugi to połączenie między portami w Gdyni i Karlskrona. - Jesteśmy w porozumieniu ze stroną szwedzką, że będziemy się wspierali w zakresie tych dwóch autostrad morskich. Co jest bardzo ważne, bo Szwecja to atrakcyjny partner, a do ich rządu zgłosiły się też inne państwa, które chcą, aby trasy łączące je ze Szwecją zyskały status autostrad morskich - powiedział minister Wiechecki. - Status autostrad morskich daje łatwiejsze źródło finansowania - dodał. Projekt przewiduje szczególną rolę dla dużych europejskich portów morskich (obsługa roczna to minimum 200 tys. pasażerów lub przeładunek 1,5 mln ton towarów). Porty takie powinny zostać wyposażone w nowoczesne terminale i sprawny dostęp od strony lądu i morza. - W porcie w Szczecinie zatwierdzona została rozbudowa terminalu promowego, w Gdyni zatwierdzono projekt budowy terminalu pasażerskiego. Jest to nowy terminal promowy z dostępem drogowym i kolejowym - mówił minister. Realizacja tych inwestycji wynika także z konieczności odciążenia lądowych szlaków komunikacyjnych, a szczególnie tych samochodowych. Zaakceptowane projekty otrzymają wsparcie finansowe z rządu oraz zostaną zgłoszone do Komisji Europejskiej w celu uzyskania środków m.in. z funduszy TEN-T (europejski system transportowy) - dofinansowanie w wysokości 10-20 proc. kosztów inwestycji infrastrukturalnych. Dodatkowo Polska w programie "Infrastruktura i środowisko" przewiduje możliwość wypłacania dotacji na potrzeby transportu morskiego do 85 proc. ich kosztów. Autostrady morskie są tworzone w ramach rozwoju żeglugi bliskiego zasięgu, dostosowanej do potrzeb współczesnej logistyki. Około 40 proc. wszystkich ładunków transportowanych na obszarze UE przewożonych jest w ramach żeglugi bliskiego zasięgu. Rozwoju tego sektora spodziewają się także operatorzy połączeń promowych, bo już zamówili w stoczniach dużo większe jednostki od tych, które teraz pływają między Polską a Szwecją. Paweł Tunia "Nasz Dziennik" 2007-05-22

Autor: wa